Ülseratif Kolit Nedir? Nasıl Tedavi Edilir?

Ülseratif Kolit Nedir?

Ülseratif Kolit kalın bağırsakları etkileyen kronik iltihabi bir hastalıktır. Genelde erişkinlik çağında daha sık görülen Ülseratif Kolit genelde bağırsağın rektum denilen son bölümünden başlar, tutulum durumuna göre daha ileri bağırsak bölümlerini etkileyebilir.

Ülseratif Kolitin sebebi bilinmemektedir. Ancak genetik olarak yatkın bir bireyde, çevresel faktörler ve bağışıklık sistemindeki düzensizliklerin kombine olarak hastalığı başlattığı düşünülmektedir. Market raf ürünü gıdaların tüketilmesi, yüksek sosyo ekonomik düzey ve stresli bireylerde Ülseratif Kolit daha sık görülmektedir.

Ülseratif Kolitte Ana Şikayetler

Ülseratif Kolit genelde gürültülü bir hastalıktır. Hastayı sıklıkla acile getiren yakınmalar ile seyreder. En sık şikayetler kanlı ishal, karın ağrısı, halsizlik ve kansızlıktır. Ancak eklem ağrıları, cilt sorunları, makat problemleri ve diğer organlar ile ilgili yakınmalar da görülebilir.

Ülseratif Kolit Tanısı

Ülseratif Kolit hastalığı 4 haftadan uzun süren kanlı ishali olan her hastada ön planda düşünülmelidir. Genel olarak 3-4 haftadır kanlı dışkılaması, ishali ve karın ağrısı olan bir hastada Ülseratif Kolit hastalığından şüphelenmek gerekir. Tanı koymak için muayene, kan tahlilleri, kolonoskopi genelde yeterlidir. Kolonoskopi ile alınan parçanın patolojik incelemesi tanı koymaya yardımcıdır.

Ülseratif Kolit Tedavisi

Ülseratif Kolit günümüzde tedavi edilebilen bir hastalıktır. Tedavi ile hastanın tüm yakınmaları geçmektedir. Ancak hastalığı tümden ortadan kaldırmak ve ilaçları kesmek seçeneği şu an için mevcut değildir. Bazı hastalarda nüksler görülmekte ve ilaç ihtiyacı artmaktadır. İleride Ülseratif Koliti tam olarak geçirecek tedavi seçenekleri de geliştirilecektir diye düşünüyorum.

Ülseratif Kolit tedavisinde günümüzde ağızdan alından haplar ve tozlar, makattan alınan lavman ve fitiller, damardan veya derialtı yoluyla yapılan iğne tedavi seçenekleri vardır. Hangi ilacın hastaya uygun olduğu kolonoskopi sonuçları ve hastalık evresi ile belirlenir. Hastaya bir veya birkaç ilaç birden verilebilir, yanıt alınmadığında ilaçlar değiştirilebilir.

Ülseratif Kolit Takibi

Ülseratif Kolit hastaları ömür boyu hekim takibinde kalmalıdır. İlaç tedavisi olanlar, ameliyat olanlar veya herhangi bir yakınması olmayanlar dahil herkes gastroenteroloji doktor takibinde kalmalıdır. Ayrıca Ülseratif Kolit hastası 8-10 yıldan sonra kolon tümörü geliştirme riski altında olduğundan yıllık kolonoskopi yaptırmayı düşünmelidir.