Mide Ülseri Neden Olur?

Mide Ülseri Nedir? Neden Olur?

Mide ülseri, mide veya onikiparmak bağırsağı gibi sindirim sisteminin iç yüzeyindeki koruyucu mukus tabakasının zarar görmesi sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Ülser, bu zarar görmüş bölgede mukus tabakasının yetersiz olması nedeniyle asitli mide sularının bu bölgelerle temas etmesi sonucunda oluşan yaradır. Bir başka deyişle mide ülseri mide veya bağırsak iç epitel tabakasının bütünlüğünün bozulması, epitel altı dokulara doğru bir çukurcuk oluşması ve bu çukurcuğun iltihap ile kaplanması olarak tarif edilebilir.

Mide Ülseri Nedenleri

Mide ülserinin en sık sebepleri Helikobakter pylori bakterisinin neden olduğu enfeksiyon, stres ve ağrı kesicilerdir. Ayrıca aşırı alkol tüketimi, kötü beslenme, sigara içme, genetik faktörler, yaşlı olmak, kalp veya akciğer gibi kronik hastalığı olmak, kan sulandırıcı ilaçlar kullanmak, daha önceden ülser geçirmiş olmak ve bazı mide asit salgısını artıran hastalıklar mide ülserine eğilim yaratabilmektedir.

Mide Ülseri Belirtileri

Karın ağrısı: Genellikle midenin üst kısmında hissedilir ve açlık durumunda artabilir.

Mide ekşimesi veya yanma: Mide içeriğinin yemek borusuna geri kaçması sonucu ortaya çıkar.

İştah kaybı ve kilo kaybı: Bu belirtiler ülserin şiddetine bağlı olarak ortaya çıkabilir.

Mide bulantısı ve kusma: Bazı durumlarda mide ülseri, bulantı ve kusmaya neden olabilir.

Koyu renkli dışkı veya kanlı kusma: Bu durum mide ülserinin ciddiyetini gösterebilir ve acil tıbbi müdahale gerektirebilir.

Mide Ülseri Tanısı

Mide Ülseri tanısı ülserden şüphelenmekle başlar. Yukarıdaki şikayetleri olan hastalarda mide ülserinde şüphelenilir. Hasta ayrıntılı muayene edilir, tahlil ve görüntüleme yapılır. Daha sonra Mide Ülseri için endoskopi yapılır. Endoskopi mide ülseri tanısı, parça alma veya kanama gibi durumlarda tedavi etmek açısından çok değerli bir araçtır. Endoskopi ile mide ülserinin yeri, komplikasyon durumu, hayati tehlike derecesi değerlendirilir. Hasta tedavi ile iyileştikten 6 hafta sonra yine kontrol amacıyla endoskopi yapılır. Çünkü iyileşmeyen ülserlerde tümör riski mevcuttur, bu açıdan ikinci bir endoskopik değerlendirme ihtiyacı vardır.

Mide Ülseri Tedavisi

Mide ülserleri genellikle ilaçlarla tedavi edilebilir. Antibiyotikler, proton pompası inhibitörleri, Histamin reseptör blokerleri ve şuruplar ülserin nedenine bağlı olarak kullanılabilen tedavi seçenekleridir. Bu ilaçlar mide asidini azaltan, ülser yüzeyini kaplayan, midedeki asiti dengeleyen ilaçlar olup ülserin iyileşmesini genellikle sağlarlar. Antibiyotikler mide mikrobu için verilir (Helikobakter pylori). Ayrıca, yaşam tarzı değişiklikleri, stresten kaçınma ve uygun diyet önlemleri de tedavi sürecine katkıda bulunabilir. Tedavi edilmeyen veya sürekli tekrarlayan ülserler ciddi komplikasyonlara neden olabilir, bu nedenle şüphelenilen durumlarda bir sağlık profesyoneliyle görüşmek önemlidir.

Mide Ülseri Takibi

Mide Ülseri hastaları genelde mide ilaçları ile iyileşmektedir. Bazen komplikasyonlar olabilmektedir. Bunlar kanama, darlık, delinme gibi komplikasyonlardır. Bu sorunların yönetimi gastroenteroloji uzmanları tarafından profesyonelce takip edilmelidir. Bazı Mide Ülseri hastalarında tekrarlama riski mevcuttur, bu durumda uzun süreli mide koruyucu ilaç ile takip düşünülmelidir. Ayrıca sigara ve alkolün bırakılması, ağrı kesici ilaçların kullanılmaması ve stresten uzak durma gibi Mide Ülserine eğilim oluşturan sebeplerin ortadan kaldırılması ülser nüks oranını düşürecektir.