İNFLAMATUAR BAĞIRSAK HASTALIKLARI (ÜLSERATİF KOLİT, CROHN)

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı iltihabi bağırsak hastalıkları olarak tanımlanır. Çevresel, immünolojik ve genetik faktörler ülseratif kolit ve Crohn hastalığı gelişiminde rol oynamaktadır. Ancak tam olarak nasıl oluştukları bilinmemektedir.

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı geçici midir?
Bu sorunun cevabı hayırdır. Bazı hastalarda teşhis konulduktan sonra tedavi sonrası bazen uzun yıllar, bazen ömür boyu iyileşme hali görülebilir. Ancak bu oran çok fazla değildir. Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı teşhisi konulduktan sonra ömür boyu gastroenteroloji uzmanı takibi hemen hemen zorunludur.

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığının tedavisi var mıdır?
Bu sorunun cevabı evettir. Ancak komple hastalığı tedavi olarak algılanmamalıdır. Günümüzde Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı için çok güçlü ilaçlar vardır. İyi bir gastroenteroloji uzmanı takibi ve uygun tedavi ile yakınmasız hayat sürdürmek çok zor değildir.

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığında kanser riski var mıdır?
Genel olarak Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı iltihabi hastalıklardır. Ama hastalık başlangıcından itibaren 8-10 yıl sonra bağırsak kanseri riski artmaktadır. Bundan dolayı hastalık başlangıcından itibaren 8-10 yıl sonra yılda bir kolonoskopi yapılmalıdır.

CROHN HASTALIĞI

Crohn Hastalığında ağızdan anüse kadar sindirim sisteminin herhangi bir yeri tutulabilir. Bağırsak boşluğunda iltihap, ülser, abse ve darlık gibi sıkıntılara yol açabilir. Ancak en çok ince bağırsağın son bölümü (ileum) ve kalın bağırsak (kolon) tutulur.

Crohn Hastalığında en sık yakınmalar:

Crohn Hastalığı tanısı gastroenteroloji uzmanı tarafından konulabilir. Şikayetleri olan hastalara mutlaka kolonoskopi ve endoskopi yapılmalıdır. Kolonoskopi ile alınan parçanın sonucu muayene bulguları birleştirilerek rahatlıkla tanı konulabilir.

ÜLSERATİF KOLİT

Ülseratif Kolit genel olarak kalın bağırsak (kolon) hastalığıdır. Kolonda yaygın iltihap ve ülser gelişmesi vardır. Ülseratif Kolit kolonun bir kısmını tutabileceği gibi tümünü de etkileyebilir.

Ülseratif Kolit hastalığında en sık yakınmalar:

Ülseratif Kolit tanısı gastroenteroloji uzmanı tarafından konulabilir. Şikayetleri olan hastalara mutlaka kolonoskopi yapılmalıdır. Kolonoskopi ile alınan parçanın sonucu muayene bulguları birleştirilerek rahatlıkla tanı konulabilir.

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı tedavisinde hangi ilaçlar kullanılır?

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı tedavisinde günden güne yeni ilaçlar geliştirilmektedir. Bu ilaçların nasıl ve ne zaman kullanılacağı iyi bir gastroenteroloji hekimi takibi ile mümkündür. Gecikmiş tedaviler ameliyat dahil bir sürü istenmeyen sonuca yol açabilir.

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı tedavisinde dışkı nakli (fekal transplantasyon)’nin yeri var mıdır? Bu sorunun cevabı kısmen evettir. Hasta bazında uygulanabilir. Ancak tam olarak olgunlaşmış bir tedavi yöntemi değildir.

Ülseratif kolit ve Crohn hastalığı tanısı, tedavisi ve takibinde iyi bir gastroenteroloji doktoru takibi ve zamanında tedavi zorunludur.