Huzursuz Bağırsak Sendromu Nedir?

Huzursuz bağırsak sendromu tıbbi adıyla irritabl bağırsak sendromu olarak adlandırılmaktadır ve kısaca İBS olarak telaffuz edilmektedir. Yine halk dilinde hassas bağırsak, stres bağırsağı ve stres koliti gibi isimleri de mevcuttur. İBS, karın ağrısı, şişkinlik, kabızlık, ishal gibi sindirim sistemi belirtileri ile karakterize edilen kronik bir rahatsızlıktır. İBS, bağırsak hareketlerini etkileyen bir durum olup, hastaların yaşam kalitesini önemli ölçüde etkileyebilir. Belirtiler genellikle bir dizi test sonrasında başka bir tıbbi neden bulunamadığında İBS olarak tanımlanır.

İBS’nin Sebebi Nedir?

Huzursuz bağırsak sendromu veya İBS’nin kesin sebebi bilinmemektedir ancak bazı faktörlerin bu rahatsızlığı başlattığı veya tetiklediği düşünülmektedir. Mükemmel kişilik yapısı, stres ve anksiyeteye duyarlı karakter yapısı ve çocukluk çağı travmaları gibi durumların İBS şikayetlerinin oluşmasında etkili oldukları düşünülmektedir. Birçok rahatsızlıkta olduğu gibi genetik alt yapı da çok önemlidir. Yapılan bilimsel araştırmalarda ailesinde İBS tanısı konulan bireylerde rahatsızlık daha sık olarak gözlenmektedir. Diğer taraftan günlük stres, kötü beslenme, market raf ürünü gıdaların fazla tüketilmesi, bağırsak mikrobiyatasının değişmesi, çözülmeyen ruhsal sorunlarla ile yatıp kalkma (başarısız sınav sonuçları, giderilemeyen maddi sorunlar, çözülemeyen ailesel sorunlar gibi) İBS’nin başlamasında veya tetiklenmesinde rol aldığı düşünülmektedir.

İBS’nin Toplumda Sıklığı Nedir?

İBS toplumda yaygındır. Ülkemizde ortalama bireylerin %30-40’ında İBS şikayetleri görülmektedir. Hassas bağırsak sendromu 15 yaşın altında ve 60 yaşın üstünde daha az görülmekte ve bireyin kendisini tanıdığı, yolunu çizdiği, evlendiği ve iş kurduğu 20-30’lu yaşlarda ise zirve yapmaktadır. Bu veri yukarıda saydığımız faktörlerin yoğun yaşandığı erişkinliğe geçiş döneminde neden İBS şikayetlerinin çok sık görülüğü tezini desteklemektedir.

İBS Hastalarında Hangi Şikayetler Görülür?

İBS hastaları birçok şikayetle hekime gelebilir ancak en sık olarak; karın ağrısı, şişkinlik, kabızlık, ishal, makat bölgesinde çatlak ve basur gibi yakınmalar, yemek sonrası karında rahatsızlık hissi, karında sürekli gaz ve şişkinlik hissi gibi şikayetler görülebilir. Bir hastada bu şikayetlerden biri veya birkaçı beraber görülebilir. İBS hastalarında şikayetler genelde dışkılama sonrası rahatlar, 2-3 saat sonra tekrar oluşmaya başlar. Bazı hastalarda 2-3 ayda bir şikayetler yer değiştirebilir. Örneğin 2-3 ay ishal, sonra normal bir dönem, sonra 2-3 ay kabızlık gibi. Bazı hastalarda İBS şikayetleri uzun süre sessizliğe gömülebilir ve bir süre sonra tekrar şiddetli bir şekilde başlayabilir.

İBS Tanısı Nasıl Konulur?

İBS tanısı konulurken hekim hastanın hikayesini ve yakınmalarını ayrıntılı değerlendirir ve muayene eder. İBS yakınmaları birçok hastalık yakınması ile karıştığından tanı koymak için şikayetler yeterli olmamaktadır. Dolayısıyla hekim kan tahlilleri, karın görüntüleme (ultrason, tomografi gibi) ve endoskopi-kolonoskopi gibi tetkiklere ihtiyaç duyar. Muayene ve tetkiklerin sonucunda her şey İBS’ye uyuyor ve diğer hastalıklar dışlanırsa İBS teşhisi konulmuş olur. İBS teşhisi bir yönüyle diğer hastalıkları dışladıktan sonra konulur.

İBS Nasıl Tedavi Edilir?

İBS’nin tedavi süreci sabır gerektirmektedir ve kalıcı iyileşmenin zaman aldığı bilinmelidir. İlaç tedavisi, psikolojik destek ve terapi, beslenme ve uykunun düzeltilmesi ve tetikleyici faktörlerin ortadan kaldırılması tedavinin ana basamaklarını oluşturmaktadır.  Sebep olan şey ortadan kaldırılmadığı sürece sonucun değişmeyeceği ilkesi İBS tedavisinde başarının anahtarı konumundadır, dolayısıyla bu yönden hekim ve hasta beraber çalışmalıdır. İBS tedavisi gastroenteroloji uzmanı, psikolog ve psikiyatrist, beslenme uzmanı ve aile desteği ile beraber sürdürülmeli ve rahatsızlığa her yönden yaklaşılmalıdır.

Huzursuz bağırsak sendromu veya irritabl bağırsak sendromu (İBS) ayrıntılı muayene ve tetkik sonrası multidisipliner bir yaklaşım ve sabırla, iyi bir hasta-hekim uyumuyla uzun dönemde yakınmaların kontrol altına alındığı ve yönetildiği bir rahatsızlıktır.