GASTRİT

Hastalar arasında en sık duyulan teşhislerden biridir gastrit. En basit tanımıyla mide mukozası dediğimiz midenin iç tabakasının kızarması-şişmesidir. Bazen ufak tahrişler de eşlik edebilir.

Gastrite bağlı en sık şikayetler:

Gastrit doktor gözüyle korkulacak bir şey değildir. Ancak takip gerektiren önemli bir durumdur. Hasta gözüyle bakıldığında ise hastanın kendisinde kanser-ülser gibi bir durumun olmadığını anlayıp rahatlaması gerekir. Ancak gastrite sebep olan veya gastrit zeminindeki durumlar için gastroenteroloji doktor takibi gerektiğini bilmesi gerekir.

Gastrite en sık eşlik eden tıbbi durumlar:

Dolayısıyla endoskopi sonucunda gastrit yazması tamamen önemli bir şey olmadığı manasına gelmez. Patoloji sonucu ile gastroenteroloji uzmanı tarafından değerlendirilmelidir. Ve yukarıdaki durumlar söz konusu ise takip ve tedavide kalmalıdır.

Helikobakteri nedir?

Helikobakter bakteri türünden bir mikroptur. Vücutta aslında çok yakınma yapmaz, genelde mideye yerleşir. Bazı insanlarda sorun oluşturmaz iken bazılarında gastrit, ülser gibi durumlara yol açar. Riskli insanlarda uzun süreli helikobakter enfeksiyonu mide kanserine eğilim de oluşturur. Herkesin helikobakteri tedavisi almasına gerek yoktur.

Kimlere helikobakter için antibiyotik verilmelidir?

Dolayısıyla helikobakter çoğumuzun midesinde bulunan ve genelde sorun yaratmayan bir mikroptur. İlla herkesin tedavi olması gerekmediğini anlamamız gerekir. Ancak helikobakter tedavisi gerektiren durumlarda da tedaviyi mutlaka yapmalı ve işin uzmanı olan gastroenteroloji uzmanı takibinde kalmalısınız.

Son olarak halk arasında; sizde bakteri var, kansere yol açan türden, mutlaka her sene endoskopi olun…klişesinin doğru olmadığını biliniz. Helikobakteri varlığı ve tedavisi ve ne sıklıkta endoskopi gerektiği konusu gayet basit bir konu olup güvendiğiniz bir gastroenteroloji uzmanının rahatlıkla yönlendirmesiyle takip edilebilirsiniz.

MİDE ÜLSERİ

Mide Ülseri midede oluşan sorunun gastrit gibi yüzeyde kalmadığını, ilerlediğini, mide tabakalarını etkileyip yaraya dönüştüğünü ifade eder.

Mide ülseri çok önemlidir. Bazen acillik durumlara yol açar. Endoskopi raporunda ülser denilmişse bu durum mutlaka ciddiye alınmalıdır.

Mide ülseri ciddiye alınmadığında mide kanaması, mide delinmesi gibi durumlara yol açabilir.

Normalde hafif olan mide ağrıları mide ülseri oluştuğunda daha sancılı ve sırta yayılım gösterir.

Ülser çoğunlukla mide çıkışında (on iki parmak barsağı-bulbus), bazen de midenin içinde oluşabilir.

Midede ülser saptandığında 6 hafta sonra kanser ile karışmaması için mutlaka tekrar endoskopi gerekir.

Mide-bulbus ülseri olan hastalar helikobakter açısından test edilmelidir. Pozitif ise antibiyotik almalıdır.

Mide ülseri ve gastrite en sık stres, ağrı kesiciler, çeşitli diğer ilaçlar, alkol, bozulmuş besinler vb birçok durum sebep olur. Bu konulara dikkat edilmelidir.

Son olarak mide ülseri, gastrit ve helikobakteri konuları iyi bir gastroenteroloji uzmanı takibiyle rahatlık ve güven içinde takibi ve tedavisi mümkün olan durumlar olduğunu bilmelisiniz.