Crohn Hastalığı Nedir?

Crohn Hastalığı bağırsaklarda yara ve iltihap oluşumu ile giden kronik bir hastalıktır. Hastalık ağızdan makata kadar tüm bölgeleri etkileyebilir ancak en çok ince bağırsağın son kısmı olan ileum bölümünde kendini gösterir.

Crohn Hastalığının Sebebi Nedir?

Crohn Hastalığının gerçek sebebi bilinmemektedir. Yani hastalığın kimde ve ne durumda ortaya çıkacağını öngöremeyiz. Ancak yapılan bilimsel çalışmaların sonucuna göre genetik faktörler, sigara-kötü beslenme gibi çevresel faktörler ve bağışıklık sisteminin düzensiz çalışması gibi sebeplerin Crohn Hastalığına eğilim oluşturduğu düşünülmektedir. Ayrıca Crohn Hastalığının market raf ürünlerinin sık kullanıldığı ve stresin daha fazla olduğu gelişmiş toplumlarda ve şehirlerde yaşayan insanlarda daha sık görülmesi yapay ürün kullanmanın ve stresli yaşamanın hastalığa eğilim oluşturduğu şeklinde yorumlanabilir. Köylerde yaşayan ve organik beslenenlerde Crohn Hastalığı daha azdır.

Crohn Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Crohn Hastalığı ağızdan makata kadar her yeri tutabildiği için yakınmalar da tutulum yerine göre değişkenlik gösterebilir. Mide ve üst ince bağırsak tutulumunda ana şikayetler mide ağrısı, şişkinlik, bulantı, kusma, kansızlık ve vitaminsizlik olarak karşımıza çıkar. İleum dediğimiz ince bağırsağın son kısmı ve kalın bağırsak etkilenirse karın ağrısı, ishal, bağırsak tıkanıklığı, bağırsak delinmesi, bağırsak yapışıklığı, kilo kaybı ve kansızlık gibi yakınmalar ile kendini gösterir. Ayrıca Crohn Hastalığı karın içi apse, iltihap ve bağırsak tıkanıklığı yaptığında ateş ve şiddetli karın ağrısı gibi şikayetlere de yol açabilir. Crohn Hastalığı ince bağırsaklarda sivilce şeklinde hafif tutulum yaptığında bazen bariz yakınma yapmayabilir.

Crohn Hastalığı Teşhisi Nasıl Konulur?

Crohn Hastalığı teşhisi için hasta öncelikle bu konu ile ilgilenen gastroenteroloji uzmanı tarafından detaylı muayene edilmelidir. Daha sonra kan tahlilleri, ultrason-tomografi gibi görüntüleme yöntemleri yapılır. Takibinde endoskopi, kolonoskopi ve alınan bağırsak patolojisi ile tanıya gidilir. Crohn Hastalığı çok farklı şekillerde ve şikayetlerle gelebildiği için teşhis kısmı başlangıçta çok kolay değildir. Bazen tam teşhis için bazı tetkikleri tekrar yapmak veya 6 ay -1 yıl sonra tekrar kolonoskopi yapmak gerekebilir.

Crohn Hastalığı Tedavisi Nedir?

Crohn Hastalığında ağızdan alınan ilaçlar, deri altına uygulanan iğneler ve haftalık-aylık damardan yapılan iğneler şeklinde ilaç tedavileri vardır. Bu ilaç tedavileri ile hastaların %60-70’inde tedavi başarısı elde edilir. Ancak bazen bazı hastalar tedaviye yanıt vermez veya bağırsak tıkanıklığı, karın içi apse gibi istenmeyen yan etkiler gelişebilir. Bu durumda ameliyat ile tedavi gerekir. Crohn Hastalığı ömür boyunca sürebilen bir hastalık olduğundan ameliyat her zaman son çare olarak düşünülmelidir. Diğer taraftan hastalar sigarayı kesmeli, sağlıklı ve organik beslenmeli ve stresten kaçınmalıdır. Ayrıca folik asit, D vitamini gibi destekleyici ürünleri de almayı ihmal etmemelidir.

Crohn Hastalığı Takibi Nasıl Olmalıdır?

Crohn Hastalığı bu konu ile ilgilenen gastroenteroloji uzmanı tarafından takip edilmelidir. Hasta hastalığın ilerisi ile ilgili detaylı bilgi sahibi olmalıdır. Gereksiz ilaç ve cerrahi müdahaleden kaçınmalıdır. Hastalığın üzerinden 8-10 yıl geçtikten sonra kolon tümörü riski artmaktadır. Bu nedenle 8-10 yıl sonra yıllık kolonoskopi yaptırmalıdır.  Şu an için Crohn Hastalığının tam tedavisi yok ama yakın gelecekte hastalığın nasıl başladığına dair bilgiler artabilir ve daha kalıcı tedaviler gündeme gelebilir. Hasta o günü umut ederek tedavi ve takiplerini düzenli yaptırmalı ve geleceğe kendini taşıyabilmeyi hedeflemelidir.